Ellipse-filt mönster

 
Det här mönstret är baserat på ett annat mönster som jag hittat på facebook men tyvärr så tyckte jag att det mönstret saknade lite detaljer så det blev bara fel när jag virkade. Så jag lade till lite här och tog bort lite där. Detta är mitt resultat :)
 
Garnet jag har använt är Drops Muskat i 4 olika färger. Virknål 4,0 mm.
Välj vilken färg du ska ha på basfärgen (jag har valt brunt) och sen kan du själv välja hur många färger du vill ha ellipseränderna i. Jag valde tre olika, mörkturkos, turkos och beige.
 
Arbetet virkas i rader och vänds efter varje rad.
 
Förkortningar:
Lm - luftmaska
Fm - fastmaska
Hst - halvstolpe
St - stolpe
Vändstolpe - 2 lm
 
Mönster:
Lägg upp det antal lm du vill ha med basfärgen, antalet ska vara delbart med 10. Jag utgick från 140 lm.
Rad 1: Börja i 2a lm och virka fm hela raden (139). Byt färg i sista fm.
Rad 2: Lm. *fm, hst, 5 st, hst, fm, lm*. Hoppa över en m och upprepa *-* raden ut.
Rad 3: Lm. *fm, hst, 5 st, hst, fm, lm*. Hoppa över en m och upprepa *-* raden ut. I sista fm byt till basfärgen.
Rad 4: Lm. *9 fm, st*. St virkas i fm från rad 1 för att "binda in" ellipsen. Upprepa *-* raden ut.
Rad 5: Lm. Virka fm hela raden. Byt färg i sista fm.
Rad 6: Vändstolpe. 2 st, hst, fm, lm. Hoppa över en m. *fm, hst, 5 st, hst, fm, lm*. Hoppa över en m och upprepa *-* raden ut. Raden avslutas med en andra st.
Rad 7: Vändstolpe. 2 st, hst, fm, lm. Hoppa över en m. *fm, hst, 5 st, hst, fm, lm*. Hoppa över en m och upprepa *-* raden ut. Raden avslutas med en andra st. Byt till basfärg i sista st.
Rad 8: Lm. 4 fm, st. St virkas i fm från rad 5 för att "binda in" ellipsen. *9 fm, st*. Upprepa *-* raden ut.
Rad 9: Lm. Virka fm hela raden. Byt färg i sista fm.
Härifrån kan du upprepa rad 2-9 tills du nåt önskad längd på din filt.
 
 
Skulle ni upptäcka att något blivit fel i mönstret så bara skriv en kommentar så rättar jag till. Förhoppningsvis så stämmer allt och ni förstår min beskrivning.
vevve
2014-02-05 @ 19:36:09

vad fint det bllliiiir :D

Svar: Tack :)
Minett

Annika Gudmunds
2014-02-12 @ 09:39:11

Hej. Vilket underbart mönster du gjort. Har precis detta garn hemma, men ej börjat virka något ännu. Blev mycket inspirerad av ditt arbete. Har försökt göra en kopia av mönstret men misslyckats. Skulle du möjligen kunna mejla en kopia till mig så vore det toppen ! Mvh hälsningar Annika

Svar: Märkte att det är lite problem med att markera och kopiera texten i bloggen. Men ett mönster är på väg till din mail nu. Ska se om jag kan ändra i inställningarna så att andra ska slippa samma bekymmer. Mvh Minett
Minett

Annika Gudmunds
2014-02-18 @ 07:46:54

Mönstret har nu kommit. Tusen tack för det. Mvh Annika

Svar: Vassego :)
Minett

lena
2014-05-03 @ 15:45:30

skulle du kunna sända mig mönstret också

Svar: Nu är mönstret skickat till dig Lena! Lycka till med virkningen :)
Minett

LISE ERIKSSON
2014-05-03 @ 17:02:53

HEJ SÅG DETTA VACKRA MÖNSTER, BLEV ENORMT SUGEN PÅ OCH VIRKA DET, GÅR DET O FÅ BE OM BESKRIVNING PÅ MÖNSTRET. MVH. LISE

Svar: Absolut kan du få det, skicka din mail så fixar jag det!
Minett

Airi
2014-05-11 @ 09:30:58

Vacker mönster så jag skulle vilja ha mönstret också.
P.S.Hur många nystan går de åt till en barnfilt tror du??

Svar: Jag mailar mönstret till dig. Jag har inte en aning hur många nystan som går åt. Beror helt på vilket garn och storlek på virknål du väljer. Men jag kan ju säga att den slök iaf 10 nystan av Drops Muskat, framförallt grundfärgen (som jag hade brun). Lycka till!
Minett

Airi
2014-05-13 @ 06:32:35

Tack snälla du :)

Liv
2014-09-03 @ 11:58:37
URL: http://rocknrollsweets.blogspot.se

Hej
Helt underbart mönster!
Jag är inte utvecklad sån att jag riktigt kan ta till mig mönsterbeskrivningar så lätt och undrar o håller tummarna för att du kanske har en bild på ett virkdiagram eller vad det heter.

Skulle så gärna virka en liknande filt.


Mvh/Liv

Svar: Åh tyvärr är jag inte alls bra på diagram. Jag är en text-mönster virkare. Men tror du inte det finns någon som kan omvandla mönstret till ett diagram?
Minett

Liv
2014-09-05 @ 08:44:15

Jo säkert. Får leta vidare :-) för det är ett så underbart vackert mönster.

Anonym
2014-09-30 @ 06:07:26

Väldigt bra beskrivning :-)

Anonym
2014-09-30 @ 06:07:27

Väldigt bra beskrivning :-)

Anonym
2014-11-23 @ 10:04:07

Hej, vilket underbart mönster, undrar om du skulle kunna mejla mig en kopia. Tack på förhand :)
Mvh Katti

Svar: Hej!Mönstret är skickat till dig på mailen.
Mvh Minett
Minett

Rosita Brandon-Cox
2015-01-05 @ 12:06:50

Fantastiskt fint !
Vill också gärna få mönstret ;-)

Svar: Mönstret är skickat :)
Minett

Jackie
2015-01-09 @ 22:02:39
URL: http://ingenrastingenro.blogg.se/

Härligt mönster!

mia johansson
2015-01-17 @ 03:30:14

Är väl gammaldags men jag skrev av mönstret, vacker filt, måste testas.

Svar: Så kan man också göra ;) eller bara kopiera det på datorn. Hoppas virkandet går bra :)
Minett

Anonym
2015-01-30 @ 02:59:51

Jag skulle också vilja ha mönstret på kudden.
[email protected]

Svar: Skickat mail :)
Minett

Lena
2015-02-04 @ 12:51:43

Du får gärna skicka mönstret på kuddarna till mej också.
Tack på förhand.
/Lena

Agnetha Karlsson
2015-02-04 @ 13:31:00

Skulle gärna vilja ha mönstret. tack på förhand /agnetha


Svar: mönster på väg :)
Minett

Anonym
2015-02-12 @ 18:26:01

[email protected] är min adress. Gillar ditt mönster.skulle vilja prova att göra en sommarväska. Mvh Tezzan

Svar: mailat! En sommarväska lät som en kul idé!
Minett

Malin
2015-03-12 @ 15:51:39

Hej! Vilket underbart mönster! Skulle du vilja skicka mönstret till mig också, så är jag så tacksam!
Mvh Malin

Svar: Absolut!
Minett

Anonym
2015-04-01 @ 23:45:38

Hej. Jag skulle hemskt gärna vilja virka denna. Men förstår inte det här med att det antal lm ska vara delabart med 10. :) om jag skulle vilja göra kuddfodral..normal srtl hur många lm ska jag börja med tex? Tacksam för svart. Glad påsk :)

Svar: Hej. Jag använde ju 140 lm, det är ju delbart med 10, det blir då 14 ellipser per rad. Så du kan ju använda 40 50 eller 60 eller vad som blir lagom bredd för kuddfodralet :) antalet lm beror ju också på garnet så det är svårt för mig att säga exakt hur många du ska göra. Hoppas svaret hjälpte dig något! Glad påsk!
Minett

Sofia
2015-04-29 @ 11:30:44

Hej!

Jag är kanske för teknisk för detta?
Men när jag TÄNKER hur detta blir:

Rad 2: Lm. *fm, hst, 5 st, hst, fm, lm*. Hoppa över en m och upprepa *-* raden ut.

så skulle jag vilja hoppa över en maska i varje mönsterrapport. Tänker jag fel eller sitter * på fel ställe?

Svar: Hej. Du har helt rätt. Nu är det ett tag sedan jag virkade denna och det låter ju konstigt om man ska hoppa över en maska bara en gång. Jag hade nog provat att hoppa över en maska i varje mönsterrapport och sett hur det blev. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur jag gjorde. Har suttit och läst raden om och om igen och kollat på bilderna men jag blir inte klokare ;) Hoppas du löser det!
Minett

helena
2015-05-21 @ 07:21:39

Hej skulle det vara möjligt att få ditt mönster på ellips filten? Med vänlig hälsning Helena
[email protected]

Svar: Ursäkta att svaret dröjt! Mail är på väg :)
Minett

Anita
2015-06-14 @ 00:21:56

Vilket vackert mönster! (Y) Kan man få det mailat? :-)

Svar: Mönstret är skickat!
Minett

christina thulin
2015-06-27 @ 18:24:16

Hej! har nu börjat på din barnfilt som jag tycker är jätte fin, men jag undrar hur du har gjort i kanterna, har du klippt av och fäst trådarna eller låtit dom följa med?
Vänliga hälsning Christina

Svar: Jag klippte av och fäste för jag tyckte de blev för långt för dom till nästa rad man använde den färgen. Sen virkade jag ju en kant runt med den bruna färgen som jag hade som basfärg. Så visst kan man låta tråden följa med för man döljer den sen ändå :)
Minett

agnetha johansson
2015-07-30 @ 07:31:22

Hej skulle gärna vilja att du sänder mönstret;)
hur mycket garn gick det åt ?

Svar: Jag gjorde ju en babyfilt ca 90x60 och använde drops muskat. Det gick säkert 14 nystan! Och den blev ganska tung. Jag slänger iväg mönstret på mailen!
Minett

Ann Hanneroth
2015-08-06 @ 23:30:17

en underbart vacker löpare, skulle vara roligt att försöka sig på den, tack för mönstret, har en fortsatt skön sommar

K
2015-08-08 @ 13:44:57

Fint

Jenny Linde Wiberg
2015-08-13 @ 10:01:24

Hej! Verkligen fint mönster. Kan jag få mönstret av dig? Tack på förhand!

Svar: Nu är mönstret på väg till dig :) Glad virkning!
Minett

Anonym
2015-09-05 @ 21:23:05

Hej jag har tildagarn tror du det funkar för filten ? 140 lm för babyfilt? Är det 10 nystan för basen ? Eller sammanlagt .

Svar: Hej! Tildagarn funkar säkert, blir nog inte lika tungt som muskatgarnet. 140 gjorde ag för babyfilt, men det beror ju självklart på tjockleken på garnet och virknålsstorleken. Du får göra det som passar till tildagarnet. Garnåtgång är jättesvårt för mig att säga. Lycka till!
Minett

Anonym
2015-10-01 @ 14:25:59

Hej rad 7 undrar om det är ett fel?

Svar: Har kollat men undrar om du tänker på nåt specifikt som skulle vara fel?
Minett

Anci
2015-10-30 @ 22:35:07

hej! Har du lust att mejla mig mönstret?
Hälsningar
Anci

Svar: Nu är mönstret på väg till dig!
Minett

Birgitta Adelstrand
2016-01-20 @ 08:17:02

Vilken vacker filt
Får mitt 16de barnbarn i maj så skulle vilja göra denna vackra filt.
När du har tid och lust får du gärna maila mönstret.

Tusen tack för din vänlighet 😘

Svar: Hej. Jag mailar dig mönstret under måndagen, sitter just nu på jobbet. Ursäkta det sena svaret, vi har drabbats av Vabbruari i hemmet! Med vänlig hälsning Minett
Minett

Anonym
2016-01-25 @ 18:19:04

En lite fråga. Jag virkar den fina ellepsifilten och är nu på var v 7 Där upprepar jag ju det som står mellan stjärnorna ska jag avaluta varvet med två stolpar eller har jag gjort fel. Hoppas du förstår vad jag menar. Mvh carina.

Svar: Hej. Har kollat mönstret (var ju länge sedan jag virkade denna). Du kommer vara mitt i *fm, hst, 5 st, hst, fm, lm*, vilket innebär att det sista du gör på raden är fm, hst och 2 st. Förstår du hur jag menar? Så det blir en halv ellipse bara :) hoppas du förstod min knackiga förklaring. Med vänlig hälsning Minett
Minett

Gunilla
2016-03-20 @ 15:50:57

Jag har en liten fråga! jag bestämde mej för att virka en filt efter ditt mönster och allt går fin fint tills jag ska börja virka på rad 6, min fråga är då alltså när jag virkat vändstolpen (2 lm )ska jag virka den första stolpen i den yttersa maskan eller jag börja virka i den andra maskan och sen virka 2 stolpar som det står och sen fortsätta som vanligt???

Svar: Länge sen jag gjorde filten och skrev mönstret. Men jag kan tänka mig att när du gjort 2 lm började i första maskan. Alltså inte den som lm utgår från utan den som kommer efter. Förstår du hur jag menar? Inte hoppa över någon maska.
Minett

Maria
2016-09-13 @ 10:48:32

Hej har du tid att skicka mönstret till mg. . Detta blir perfekt till sittdyna i hallen.

Svar: Hej! Mönstret är skickat!! Ha en rolig virkning :)
Minett

Anonym
2016-12-07 @ 22:44:48

Hej! Det är verkligen en underbar filt! Jag skulle gärna vilja ha mönstret, vill du skicka det till mig?
Jag har egna hemmagjorda mönster ifall du vill ha?
Mvh Sussi

Svar: Mönster på väg!
Minett

Anonym
2017-04-05 @ 22:24:03

Hej är också intresserad av detta fina mönster. Går det ännu att få? [email protected]

Svar: Hej! Mönstret är skickat. Glad påsk!
Minett

Anonym
2017-04-07 @ 09:33:38

Hej jag skulle oxå hemskt gärna få mönstret genom mail! Vill testa det i rosa ombre färger med vit bas. [email protected] om det inte är för sent. Tack för att du delar me dig

Svar: Hej! Låter jättefint. Mönstret är skickat. Glad påsk!
Minett

Anonym
2017-04-07 @ 09:35:22

Skulle du ha möjlighet att malla mönstret till mig på [email protected] jag uppskattar verkligen att du delar med dig av det fina arbetet Mvh helena

Svar: Mönstret är skickat! Glad påsk!
Minett

Eva
2024-02-08 @ 23:22:45

Har påbörjat men det är något som jag gör fel. När jag lägger upp 140 maskor o börjar i i maskan intill så blir resultatet att jag börjar första färg 2 varvet Varv 3 alltså det slutar med en halv ellips? Jag räknar och får en lm, fm, hst, 5 st, hst, fam. Det blir ju 11 för varje ellips, Mellan ellipserna ska det ju vara en lm igen som man kan räkna tillhör nästa ellips. Så varför ska man ha maskor som är delbara med 10? Ville inte börja första färgraden med en halv ellips på ena sidan så nu har jag repat upp o tar 135 maskor istället så hoppas jag på färre men hela ellipser på varv 3. Kan någon hjälpa mig?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt livsverk

En blogg om mina barn, livet och handarbete

RSS 2.0