Vimpel/vimplar

Denna vimpeln gjorde jag till min yngsta sons rum. Det är samma färger som jag använde till hans filt.

Jag har använt garn Drops Muskat i fyra olika färger och virknål 4 mm. Självklart kan man välja antal färger själv och välja annan virknålsstorlek om man vill.

Förkortningar:
Lm = Luftmaska
St = Stolpe
Sm = Smygmaska

Mönster trekant:
Gör en magisk ring.
1. I ringen: 3 lm, 2 st, 2 lm, 3 st, 2 lm, 3 st, 2 lm, sm i 3e lm. Dra åt ringen.
2. 3 lm, 2 st, 2 lm, *3 st, 2 lm* upprepa 5 ggr, sm i 3e lm.
3. 3 lm, 2 st, 2 lm, *3 st, 2 lm* upprepa 8 ggr, sm i 3e lm.
4. 3 lm, 2 st, 2 lm, *3 st, 2 lm* upprepa 11 ggr, sm i 3e lm.
5. 3 lm, 2 st, 2 lm, *3 st, 2 lm* upprepa 14 ggr, sm i 3e lm.
6. 3 lm, 2 st, 2 lm, *3 st, 2 lm* upprepa 17 ggr, sm i 3e lm.
Avsluta och fäst trådarna. Blocka trianglarna för snyggare finish!

 
Jag gjorde 8 trekanter i fyra olika färgkombinationer enligt bild. Jag bytte färg efter varje varv.

Jag valde sedan att virka luftmaskor och smygmaskor för att få vimplarna så att de hänger på ett snöre. Jag valde att göra avståndet mellan trekanterna lika långa som en trekants sida, dvs 25 lm. 

Snöret:

Virka 25 lm, virka sedan en sm i bakre maskbågen på varje maska längs en trekantssida och fortsätt så tills alla trekanterna är på snöret och avsluta med 25 lm.

 
 Snyggt!!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt livsverk

En blogg om mina barn, livet och handarbete

RSS 2.0