Virkad mössa i Tilda

Mannen önskade sig en tunn mössa han kunde ha och svettas i när han tränade. Så jag letade i garngömmorna och tänkte att Tilda är relativt tunt så det skulle nog bli en bra mössa. Och såhär blev slutresultatet:
 
Jag använde virknål 3,5 mm och jag virkade mellan stolparna i alla varven istället för i maskan i toppen av stolparna. Önskar man en större/bredare mössa är det bara till att göra fler ökningsvarv. Önskar man en längre mössa gör man helt enkelt fler varv.
 
Förkortningar:
MR - magisk ring
Sm - smygmaska
Fm - fastemaska
Lm - luftmaska
St - stolpe
 
Mönster:
1. Gör en magisk ring. Gör 2 lm och sedan 6 st i ringen. Avsluta med en sm i den 2a lm.
2. 2 lm, gör sedan 2 st mellan varje st. Avsluta med en sm i 2a lm.
3. 2 lm, upprepa *1 st, 2 st mellan nästa st*, avsluta med en sm i 2a lm.
4. 2 lm, upprepa *2 st, 2 st mellan nästa st*, avsluta med en sm i 2a lm.
5. 2 lm, upprepa *3 st, 2 st mellan nästa st*, avsluta med en sm i 2a lm.
6. 2 lm, upprepa *4 st, 2 st mellan nästa st*, avsluta med en sm i 2a lm.
7. 2 lm, upprepa *5 st, 2 st mellan nästa st*, avsluta med en sm i 2a lm.
8. 2 lm, upprepa *6 st, 2 st mellan nästa st*, avsluta med en sm i 2a lm.
9. 2 lm, upprepa *7 st, 2 st mellan nästa st*, avsluta med en sm i 2a lm.
10. 2 lm, upprepa *8 st, 2 st mellan nästa st*, avsluta med en sm i 2a lm.
11-28. 2 lm, virka 1 st mellan varje stolpe varvet ut, avsluta med en sm i 2a lm.
29. 1 lm, virka 1 fm i varje m, avsluta med en sm.

 Avsluta och fäst alla trådar.

 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt livsverk

En blogg om mina barn, livet och handarbete

RSS 2.0