"Can cozy" virkmönster

Det var länge sedan sist. Men nu har jag konstruerat ett nytt virkmönster.
En kompis man fyller år och då önskade hon sig ett par can cozy's.
 
Jag använde mig av Svarta Fårets Tilda-garn och virknål 3,5 mm.
 
Förkortningar:
MR - magisk ring
Lm - luftmaska
Fm - fastmaska
Sm - smygmaska
M - maska
 
Mönster burktunnel (gör 2):
Gör 45 lm. Slut till en ring med sm, OBS var nogrann att ringen inte blir snurrad.
Virka runt ringen tills tunneln är ca 8 cm hög. Jag gjorde 22 varv.
Blocka tunneln runt en burk innan du fäster trädarna.
 
Mönster tutte (gör 2):
Börja med rosa.
V1: MR. 5 fm i ringen. Dra åt ringen och slut med sm. Byt färg till hudfärg. (5)
V2: 2 fm i varje m (10)
V3: *1 fm, 2 fm i nästa m*, upprepa varvet ut (15)
V4: *2 fm, 2 fm i nästa m*, upprepa varvet ut (20)
V5-6: 1 fm i varje m (20).
Avsluta och spara en lång trådbit för att kunna sy fast tutten. Använd den rosa tråden från MR för att göra ett par knutar så det bildas en liten bröstvårta. Fäst sedan trådarna på insidan av tutten.
 
Mönster snopp:
Börja med rosa.
V1: MR. 5 fm i ringen. Dra åt ringen och slut med sm. (5)
V2: 2 fm i varje m (10) Byt till hudfärg.
V3-12: 1 fm i varje m (10).
Avsluta arbetet och spara en trådbit för att sy fast snoppen. Med den rosa tråden från MR kan man göra "skåran" på snoppen och sedan fästa tråden på insidan. Ett tips är att göra detta innan du kommer för långt på snoppen, blir pilligt att vända in och ut på arbetet.
 
Mönster testiklar (gör 2):
V1: MR. 5 fm i ringen. Dra åt ringen och slut med sm (5)
V2: 2 fm i varje m (10)
V3: 1 fm i varje m (10)
V4: 2 fm tillsammans (5)
Avsluta och fäst trådarna.
 
Fyll delarna med vadd och sy på "tunnlarna" enligt bilderna. Tråden från snoppen använde jag även för att sy fast testiklarna (blir mindre trådar att fästa).
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Mitt livsverk

En blogg om mina barn, livet och handarbete

RSS 2.0